Stad Hoogstraten heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de stad worden overgemaakt.
De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:
A. Tarief voor de normale procedure:
- Elektronische identiteitskaarten voor Belgen vanaf 12 jaar: 3 euro
- Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar: 0,00 euro
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven: 3 euro
- Identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar: 2 euro
Deze tarieven worden verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de bijkomende transportkosten.
B. Tarief voor de spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de stad:
- Elektronische identiteitskaarten voor Belgen vanaf 12 jaar: 8 euro
- Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar: 4 euro
- Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven: 8 euro
Deze tarieven worden verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de bijkomende transportkosten.
C. Tarief voor de spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel:
- Elektronische identiteitskaarten voor Belgen vanaf 12 jaar: 10 euro
- Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar: 5 euro
Deze tarieven worden verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de bijkomende transportkosten.
D. Op paspoorten/reisdocumenten voor personen ouder dan 18 jaar:
- Paspoorten/reisdocumenten gewone procedure: 5 euro
- Paspoorten/reisdocumenten dringende procedure: 12 euro
- Paspoorten/reisdocumenten superdringende procedure: 12 euro
Deze tarieven worden verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de bijkomende transportkosten.
E. Een rijbewijs of voorlopig rijbewijs: 5 euro
De hernieuwing van het rijbewijs of voorlopig rijbewijs met medische attest groep 1: 0 euro
Deze tarieven worden verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid en de bijkomende transportkosten.
F. Op het voltrekken van een huwelijk (inclusief. trouwboekje): 50 euro
G. Afgifte van een duplicaat van een trouwboekje: 15 euro
H. Voor verklaringen van wettelijke samenwoonst: 5 euro
I. Heraanvraag van een PIN en PUK-code: 5 euro
J. Wijziging voornaam: gratis
K. Afgifte van een bijlage 15bis, 19, 19ter, of 41bis van het KB van 8 oktober 1981 over de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen:
- Eerste afgifte: 25 euro per bijlage
- Tweede afgifte: 50 euro per bijlage
- Derde afgifte: 75 euro per bijlage
- Vierde afgifte: 100 euro per bijlage
- Vijfde afgifte: 125 euro per bijlage
- Er geldt een plafond van 125 euro per persoon voor alle aangiften na de vijfde
Regelgeving
Geldig van 11 april 2022 t/m 31 december 2025
Datum gemeenteraad: 28 maart 2022
Datum publicatie: 6 april 2022