Samen bewegen, samen gezond

Samen bewegen is … We denken aan veel dingen wanneer we die zin willen aanvullen. Samen bewegen is ontspannend en maakt je gelukkiger. Samen bewegen is gezond. Samen bewegen is toegankelijk. Maar samen bewegen betekent ook vooral voor iedereen iets anders. De ene wandelt graag of doet aan hardlopen, terwijl de ander liever baantjes trekt of op de trappers gaat staan.

Onze Hoogstraatse beweegvoorbeelden

Conny

Jos

Myriam

Onze tips om samen (meer) te bewegen

Zorg voor meer beweegmomenten
In een gezonde mix wissel je zitten, staan en bewegen af. Je hoeft daarvoor zelfs niet persé te sporten. Zoek mogelijkheden om actief te zijn. Er zijn er veel, bijvoorbeeld:
• Huishoudelijke klusjes brengen vanzelf een dosis beweging met zich mee. De ramen lappen, de auto wassen, stofzuigen of dweilen: met je favoriete muziek erbij kan het zelfs een fijne work-out worden. 
• Zet je hometrainer voor de tv, dan is bewegen geen extra opdracht maar gewoon ontspanning terwijl je naar je favoriete serie kijkt.
• Laat de hond een keertje vaker uit, die vindt dat niet erg.
• Gebruik een stappenteller of een activity tracker om jezelf te motiveren dagelijks een minimum aantal bewegingen uit te voeren. 
 
Wandelen, fietsen en doen in Hoogstraten
Hoogstraten biedt verschillende themawandelingen en een uitgebreid wandelnetwerk. Een ruige  wandeling in de natuur, gewapend met laarzen, paraplu en verrekijker? Liever kort maar krachtig op pad met het hele gezin? Of een stadswandeling langsheen eeuwenoud erfgoed? Trek je wandelschoenen aan en geniet ...  In en om Hoogstraten is het ook heerlijk om te fietsen. Met fietsroutes door de natuur te midden van akkers en weilanden, langs de rivier de Mark of door de bossen van Wortel Kolonie. Er is voor ieder wat wils: korte en lange routes, een uitgebreid fietsknooppuntennetwerk en een mountainbikeroute voor de sportieve fietser. Klik hier voor een overzicht, of stap eens binnen in het kantoor van Toerisme Hoogstraten voor meer info.
 
Zwem je gezond
Zin om meer te bewegen? Waarom probeer je niet om baantjes te gaan zwemmen in het zwembad? Zwemmen is één van de gezondste en doeltreffendste manieren om aan je conditie te werken. Je belast je gewrichten niet en het is nog leuk ook! In Hoogstraten kan je terecht bij Sportoase Stede Akkers om baantjes te trekken. En in het zomerseizoen kan je uiteraard ook zwemmen in recreatiedomein De Mosten.
 
Beweegoefeningen
Vlaams Instituut Gezond Leven raadt je aan om minstens 2 keer per week aan de versterking van je (grote) spieren en botten te werken. Zo voel jij je fit om je dagtaken uit te voeren. Spandexbroekje aan en naar de fitness dus? Dat kán, maar hoeft helemaal niet. Deze slimme krachtoefeningen doe je gewoon thuis of onderweg: krachtoefeningen in beeld.
Word je een dagje ouder? Dan raden wij je aan om, naast spierversterkende oefeningen, minstens twee keer per week specifieke coördinatie-oefeningen te doen. Zo loop je minder risico om te vallen en kun je lang(er) zelfstandig wonen. Blijven bewegen is dus de boodschap, ook al voel je je wat onzeker. Stretch- en evenwichtsoefeningen.
 
Sporten in clubverband
Vele mensen zijn beter gemotiveerd om te bewegen als ze het in gezelschap kunnen doen. Een sportclub is dan een uitstekende keuze. Wil je liever sporten in clubverband, dan kan je terecht in één van de vele Hoogstraatse sportclubs in je buurt. Zij bieden tal van sporten aan, gaande van fietsen en voetbal over zwemmen, turnen, dans, hockey, badminton en tennis. Zoek hier een vereniging of neem contact op met de sportdienst.
 

Hoe vaak of hoe veel moet ik bewegen?

Regelmatig bewegen heeft vele positieve effecten op je gezondheid. Bewegen is goed voor je gewicht, bloeddruk, cholesterol, spieren en botten, en bloedsuikerspiegel. Bewegen versterkt je immuunsysteem en helpt om chronische aandoeningen en overgewicht te vermijden. Samen Bewegen maakt je ook gelukkiger. Als je voldoende beweegt, voel je je vanzelf beter in je vel. Je hebt meer energie en voelt je fitter. Je slaapt beter. Je kan je beter concentreren. Je kan beter om met stress. Het risico op depressie vermindert. Op latere leeftijd kan je langer zelfstandig leven. Bewegen verbetert echt je levenskwaliteit.
 
Zet stap voor stap 
Beweeg je niet veel? Start met mondjesmaat. Elk beetje beweging is beter dan niks. Probeer dagelijks een paar minuutjes meer te bewegen, in je eigen tempo. Kies voor haalbare doelen, je hoeft heus niet de Himalaya te beklimmen. Elke stap vooruit, richting de gezondheidsaanbevelingen, is een overwinning. Geef niet op wanneer je eens een terugval kent. 
Het advies is om wekelijks minstens 150 minuten matig of intensief te bewegen. Ook als je deze aanbeveling niet haalt, maar toch regelmatig beweegt, heb je er voordeel bij ten opzichte van de mensen die zeer weinig bewegen. De bewegingsdriehoek laat je duidelijk zien hoe vaak en hoe veel je best beweegt.

Op zoek naar een sportmaatje?

Kriebelt het om meer te bewegen, maar weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen, of ken je niet direct iemand die mee wil doen? Schrijf je dan in bij het ‘contactpunt sportmaatjes’. Je kan je opgeven om samen te wandelen, joggen, fietsen of zwemmen. Het contactpunt zal jou matchen met één of enkele andere kandidaten. Zo vormen we een duo of groepje van sportmaatjes. Na uitwisseling van de contactgegevens (naam en telefoonnummer) kunnen jullie dan onderling afspreken. Het contactpunt sportmaatjes is er ook voor beginners! Je bepaalt de intensiteit helemaal zelf en stemt dat af met je sportmaatje(s) in kwestie.